„Le Beaujolais est arrivé…!”…kiabálták egykor lovas kocsijukról a Párizsba érkező gazdák, de manapság is Igazi Nagy Esemény! A jó hír, hogy kis hazánkba is pont időben eljut már, 2020-ban éppen november 19-én!

Aki egy kicsit is közelebbről követi a boros eseményeket, az tudja, hogy minden november harmadik csütörtökén jelenik meg a boltok polcain és az éttermek kínálatában a híres francia újbor, vagyis a Beaujolais Nouveau.

 

Beaujolais – A borvidék

Beaujolais Franciaország történelmi borvidékének, Burgundiának a legdélibb része, nemzetközileg is elismert önálló borvidék.

Beaujolais Burgundia legnagyobb borvidéke: 55 kilométer hosszú és 11-14 km széles,  dűlői húszezer hektárnyi területet foglalnak el. A beaujolais-i szőlőtermő területek a Saône-völgy keleti-délkeleti fekvésű lejtőin egészen Lyonig húzódnak. A folyó medencéjétől nyugatra emelkedik a Francia-középhegység, amelynek meredek lépcsői mérséklik Beaujolais éghajlatát.

 

Beaujolais – A bor

A Beaujolais-i borok fő alapanyaga a vékony héjú, alacsony tannintartalmú egyszerű kékszőlő, a gamay. Bora jellemzően könnyű, friss, gyümölcsös vörösbor.

A Beaujolais régió több mint 96 falvában 12 különböző megjelölésű bort palackoznak. Az itt működő pincészetek zöme 1936-os alapítású, kiegészítő csak présházak 1938, illetve 1946-ban nyíltak, illetve a Régnié borgazdaság 1988-ban alakult. Jó évjárat esetén Beaujolais tartomány több bort készít, mint Burgundia másik három borvidéke – Chablis, Côte-d’Or és Mâconnais – együttvéve, természetesen egészen más élvezeti értékkel.

 

Kiváló Marketing fogás

A Beaujolais története a 19. század végére vezethető vissza, amikor a Saône-völgy pincészeteiből az újbor első palackjai megérkeztek Lyon bisztróiba. Érkezésük után nagy táblák hirdették, „Le Beaujolais Est Arrivé!” vagyis „Megérkezett a Beaujolais!” Minden évben így vette kezdetét a sikeres szüret örömére rendezett mulatság.

A borászok között kialakult „gyorsasági verseny” szabályozása érdekében 1941-ben jelent meg az a helyi borvidéki rendelet, amely november 15-ét jelölte meg az újbor forgalomba hozatalának legkorábbi időpontjaként. Az 1960-as évekig, a szállítás és a világ felgyorsulása előtti időszakban a Beaujolais kóstolgatása mindösszesen a lyoniak kiváltsága volt, míg aztán 1970-ben Georges Dobeuff, helyi borkereskedő Párizsba is küldött egy palackkal „Le Beaujolais Nouveau est Arrivé”.

Az új szlogen Párizsban is bevált és az újbor fogyasztásának szokása fokozatosan világszerte is egyre népszerűbb lett és azóta sem veszített népszerűségéből… A Beaujolais nouveau elnevezés, a felújított reklámszöveg és a teljes marketing kidolgozása George Duboeuf nevéhez fűződik.

 

Minden hónap 3. csütörtöke

1985-től egy új rendelet értelmében minden november harmadik csütörtökére tették át a Beaujolais Nouveau forgalomba kerülésének legkorábbi dátumát. Ennek értelmében a nemzetközi piacokon értékesített bor első palackjai éjfél után hagyhatják el a raktárakat, a belföldi szállítmányok pedig a pincészeteket.

2007-ben már 120 országban volt a társasági élet egyik eseménye a híressé vált újbor forgalmazásának kezdete, ahol a forgatókönyv szerint az egész világon egyszerre hangzik fel: „Le Beaujolais Nouveau est arrivé!”

 

Forrás:

https://www.boraszportal.hu/hirszuret/beaujolais-az-ujbor-2356

https://vinoport.hu/borlexikon/beaujolais/494

https://hu.wikipedia.org/wiki/Beaujolais

https://www.linternaute.com/sortir/guide-des-loisirs/1246931-beaujolais-nouveau-2020-ou-l-acheter-et-comment-le-feter-sous-confinement/